x تبلیغات
اتوکلاو

آموزشی

 این سری از اتوکلاوها شبیه زودپز میباشند. در این دستگاه توسط پیچ هایی از پایین بسته میشود. دستگاه مجهز به فشار سنج برای کنترل فشار میباشد.

 

در اتوکلاو ایرانی منبع حرارتی خارجی باید وجود داشته باشد.اتوکلاو بخار به دلیل قیمت مناسب  و کاربری اسان یکی از مرسوم ترین روش های استریل میباشد

 

اتوکلاو های سری N در ابتدا بخار تولید میکنند و بعد اززمان مشخص به دمای انتخابی 121 تا 134 میرسند و در مرحله بعد بخار را تخلیه کرده و شروع به خشک کردن میکنند

 

اتوکلاوایرانی کلینیکال درب از روبرو:

 

این نوع اتوکلاو ایرانی در آزمایشگاه ها به دلیل کاربرد اسان بصورت گسترده ای بکار میرود و در ظاهر شبیه به جعبه هستند و مجهز به کندانسور اب به بخار برای میکروب زدایی  و صفحه نمایشگر فشار و دما میباشند

 

این نوع اتوکلاو ها ازنظر حجمی ممکن است بسیار بزرگ باشد و برای استریل سازی مواد و وسایل بیمارستانی استفاده گردد

 

اتوکلاو های درب از روبرو به چهار دسته اتوکلاو های کلینیکال, بیمارستانی, کلاس B, دندانپزشکی میتوان تقسیم کرد

 

آموزشی

 برخی بر این باور هستند که اتوکلاو کلاس b تنها مربوط به حوزه دندان پزشکی نمی باشد زیرا اتاق های جراحی ،ارتوپد ها،متخصصین زنان و زایمان و شمار بسیاری از جامعه پزشکی به این کلاس از اتوکلاو ها احتیاج دارند پس می توان نتیجه گرفت اتوکلاو کلاس B جامع و کامل ترین نوع از لحاظ ساختاری در بین انواع کلاس اتوکلاو b است. اتوکلاو آزمایشگاهی در مدل ها و شکل های داخل استوانه ای و داخل 4 گوش تولید میشوند که این فرصت را فراهم میکند که از بیشترین فضای داخل اتوکلاو استفاده کرد .اتوکلاو کلاس b دندان پزشکی نوع b نسل جدیدی از خانواده استریل کننده ها میباشد که با به کارگیری از تکنولوژی محیط خلا و فشار بخار،عملکرد بالایی را فراهم می کند.

 

آموزشی

 دستگاه اتوکلاو برای مراکز عمومی بهداشت، آزمایشگاه بالینی، تحقیقاتی و میکروبیولوژی که استریل کردن در آن ها اهمیت دارد کاربرد بسیاری دارد، مانند پزشکی، دندان پزشکی و دامپزشکی. در این محیط ها به دلیل اهمیت بهداشت باید تحت هر شرایطی گندزدایی به بهترین نحو ممکن انجام بگیرد.

 

 

 

دستگاه اتوکلاو درون یک محفظه ی بسته است و معمولا در دمای بالاتر از 100 درجه سانتی گراد کار می کند و در همین مرحله آب را به بخار تبدیل می کند. نکته ی مهم اینجاست که برخلاف باورها، دستگاه اتوکلاو صرفا برای کشتن ویروس ها نیست. اما به صورت کلی باکتری ها در دمای بالا زنده نمی مانند پس برای استریل کردن مواد پلاستیکی حساس مناسب است. به دلیل حرارت بالا از اتوکلاو برای استریل کردن شیر یا مواد حساس دیگر استفاده نمی شود چون طعم و ویژگی های ماده عوض می شود.

 

آموزشی

 

دستگاه اتوکلاو کلاس b در مطب‌های دندانپزشکی بسیار کاربردی است و به کمک این دستگاه استریل اتوکلاو می‌توانید تمامي وسايل جامد و غير جامد، گاز چند لايه، منسوجات، وسايل سوراخدار، با پوشش و بدون پوشش را استريل نمایید. اتوکلاو کلاس b بايستي پمپ وكيوم با حداقل قدرت 0.9- داشته باشد.

دستگاه اتوکلاو بی دندانپزشکی در کل می‌توان گفت دستگاهیست که برای استریلیزاسیون که از تركيب بخار آب و فشار استفاده می‌کند و وسایل داخل آنرا استريل ميكند. اتوکلاو کلاس b دارای برندها و مدل‌های مختلفی است که احتمال دارد شما عزیزان در انتخاب بهترین اتوکلاو دندانپزشکی Class b دچار سردرگمی بشوید.

آموزشی

 اثر بخشی اتوکلاو بخار بستگی به زمان, دما و مسیر تماس بخار با مواد عفونی دارد. بنابراین برای استریل کردن کامل و موثر و همچنین جهت عملکرد صحیح اتوکلاو پیشنهاد می شود:

 بیشتر از سه چهارم کیسه اتوکلاو پر نشود.
  مواد نوک تیز نباید در داخل کیسه اتوکلاو بخار قرار داده شوند بلکه باید در ظروف مخصوص زباله های نوک تیز جمع آوری شده و به عنوان زباله های تیز و برنده دفع گردد.
 کیسه ها, مواد و وسایل مورد نظر جهت استریل شدن در اتوکلاو باید به صورت شل(Loose) و آزاد بسته بندی شوند تا جریان بخار آب بتواند آزادانه در آن جریان داشته باشد.
 اقلام طوری قرار داده شوند که بخار به تمامی نقاط آنها برسد.
 ظروف شیشه ای باید روی کناره خود قرار داده شوند تا هوا بتواند جای خود را با بخار عوض کند.
در اتوکلاو بخار ؟بخار نمی تواند در چربی ها نفوذ کند بدین ترتیب وسایل آلوده به چربی باید از طرق دیگری استریل شوند.

آموزشی

 اتوکلاوبیمارستانی که برای فرآیندهای صنعتی و آزمایش‌های علمی مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توانند از گازهایی غیر از بخار برای انجام واکنش‌های شیمیایی نظیر آلکیلاسیون، آمیناسیون، کربوکسیلاسیون، کاهش کاتالیستی، کلریناسیون، هیدروژناسیون، دی‌هیدروژناسیون، استری شدن، اتوکسیلاسیون، هالوژناسیون، اکسیداسیون، ازوناسیون، پلیمریزاسیون، سولفوناسیون و … استفاده کنند. همچنین برای سیستم‌های تبخیر، خشک شدن، استخراج با حلال کربن دی اکسید فوق بحرانی و … نیز اتوکلاو بیمارستانی کاربرد دارد. در به کارگیری دستگاه اتوکلاو به دلیل آنکه از بخار با فشار و دمای بالا استفاده می‌شود امکان انفجار بخار با آزاد شدن ناگهانی فشار وجود دارد بنابراین باید تمام نکات ایمنی را رعایت کرد. فرآیند استریل کردن توسط دستگاه اتوکلاو به دلیل دمای بالایی که دارد با سرعت و کارایی بالا انجام می‌شود.

 

 

 

اتوکلاو صنعتی مدل HPA-5000 مجهز به سیستم می‌باشد. این تکنولوژی  در اتوکلاو بیمارستانی امکانی را به کاربر می‌دهد که در کمترین زمان و به کمک جک هیدرولیک درب دستگاه را باز و بسته نماید. مکانیزم حرارتی دستگاه می‌تواند از سه طریق بخار آب، المنت حرارتی و روغن داغ حرارت مورد نیاز اتوکلاو را تأمین نماید. در صورت وجود برق کافی، بهترین و دقیق‌ترین حالت گرمادهی توسط المنت حرارتی ایجاد می‌شود.

 

آموزشی

 همانطور که پیشتر گفتیم، این اتوکلاو ایرانی به منظور استریل کردن مواد و ابزار موجود در مراکز بهداشتی و درمانی می باشد. اتوکلاو ایرانی ، شکل های مختلف باکتری ها، ویروس ها، انگل ها، قارچ ها و اسپورها را از بین میبرد. اساس کار آن، افزایش دما و تنظیم فشار است که دمای آن با بخار کردن آب حاصل میشود؛ فشار این دستگاه نیز اغلب در 1 اتمسفر تنظیم میشود. در نتیجهٔ این دما و فشار، میتوان آلودگی ها را از سطح مواد زدود. اما خوب است بدانیم همه مواد به این روش استریل نمیشوند چرا که برخی از اتوکلاو ایرانی نمیتوانند دمای بالا را تحمل کنند؛ البته در اینگونه موارد میتوان از روشهای دیگری بهره برد.

 

ممکن است برای اطمینان از صحت عملکرد دستگاه و استریلیزاسیون از روش های زیر استفاده شود:

 

اندیکاتور بیولوژیکی و میکروبی (به منظور کنترل بار)

آموزشی

 

 

روشهای ایمنی کلی اتوکلاو

اجناس حاوی مواد خورنده ، حلال ها ، مواد فرار یا مواد رادیواکتیو را اتوکلاو نکنید.

 

قبل از استفاده ، در داخل اتاق اتوکلاو مواردی را که توسط کاربران قبلی باقی مانده و ممکن است خطری ایجاد کند ، بررسی کنید.

 

قبل از روشن کردن اتوکلاو از تمیز بودن آبکش تخلیه اطمینان حاصل کنید.

 

اطمینان حاصل کنید که واشر درب خراب نشده است ، سالم و قابل انعطاف است.

 

روشن کردن اتوکلاو

دستگاه را طبق توصیه سازنده روشن کنید. اتوکلاو را بیش از حد روشن نکنید.

 

تکه های ظروف شیشه ای جداگانه باید در یک سینی پلاستیکی مقاوم در برابر حرارت روی یک قفسه یا سینی قرار داده شوند و هرگز مستقیماً در پایین یا کف محفظه قرار نگیرند.

زمان لازم برای اتوکلاو بخار

– حداقل زمان لازم جهت اتوکلاو کردن ۴۵ -۳۰ دقیقه می باشد برای مثال جهت استریلیزاسیون محلول ها و ویال های کار باDNA، ۲۰ دقیقه و دمای ۱۲۱ درجه کافی است و برای وسایل و مواد کار باRNA, 45 دقیقه و دمای ۱۲۱ درجه کافی می باشد اما مواد عفونی خطرناک تر مثل محیط های کشت تلقیح شده یا نمونه های عفونی (مثل میکروب سل) باید به مدت یک ساعت اتوکلاو شوند. لازم به ذکر است که استفاده از دماهای بیشتر از میزان لازم و مدت زمان طولانی تر تفاوتی در نتیجه حاصل ندارد, پس بهتر است از دما و زمانی که طبق دستورالعمل لازم است، پیروی گردد.

 

– اتوکلاو باید در داخل آزمایشگاه وجود داشته باشد. اگر اتوکلاو در خارج از آزمایشگاه قرار داشت مواد و وسایل مورد نظر باید در ظروف ضد نشت و قابل استریل کردن بسته بندی شده و به اتوکلاو منتقل شوند.

 

آموزشی

 دستگاه های اتوکلاو نیاز به مراقبه دارند که یکی از راه های بسیار ساده کنترل فشار و دمای موجود در آن است که با استفاده از سنسور فشار اتوکلاو می توان به راحتی آن را کنترل کرد و از خطر و هزینه های احتمالی جلوگیری کرد، کاربرد اصلی نمایش خروجی فشار می باشد، این قطعه به گونه طراحی شده است که فشار موجود در اتوکلاو را خوانده و پس از پردازش اولیه خروجی به شما نمایش خواهد داد، توجه داشته باشید نام دیگر سنسور فشار سنسور ترنسدیور نیز می باشد.

 

این سنسور با به راه افتادن دستگاه اتوکلاو برای استریل کردن ابزارها فعال می شود که کنترل فشار را طی عملیات را انجام می دهد و آن را به شما اعلام می کند، از جمله دیگر کاربرد های آن شامل:

 

تست نشتی

اندازه گیری سطح مخازن

فنلوری پردازش

و …

نکته ی مهمی که می توان در اینجا به آن اشاره داشت نوع سنسور فشار است، به دلیل متنوع بودن این سنسورها هر کدام را برای برای دستگاه های مختلفی مورد استفاده قرار می دهند که یکی از آن ها سنسور فشار سوزنی است که برای اتوکلاوهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

آموزشی

 در بسیاری از مراکز بیمارستانی و درمانی مانند درمانگاه ها ، اورژانس ها، اتاق های عمل ، آزمایشگاه ها و غیره از اتوکلاو بیمارستانی استفاده می شود که یکی از پرکاربردترین دستگاه ها در اکثر این مراکز می باشد.از آنجایی که بیشتر لواز پزشکی در برابر فشار و حرارت بالا آسیب پذیر هستند فقط برخی از تجهیزات پزشکی را می توان در داخل دستگاه اتوکلاو بیمارستانی قرار داد

اتوکلاو بیمارستانی معمولا به وسیله فشار تنظیم میشوند، به طور مثال در بخار خالص با فشار بیش از 2 بار، حرارت بخار باید 136 درجه سانتی گرا باشد.در شروع فرآیند استریلیزاسیون با مکیدن هوای داخل محفظه را خالی می کند و سپس بخار داخل دستگاه می شود.

 استریل و ضد عفونی کردن  اتوکلاو بیمارستانی ابزار آلاتی که بسته بندی می شوند و هوا در داخل آن محبوس می شوند در مقایسه با سایر ابزار بسیار مشکل می باشد. در پروسه تخلیه کردن هوای داخل محفظه غالباً هر چقدر فرآیند مکش بیشتر طول بکشد تزریق و جایگزینی بخار بسیار موثر تر خواهد شد .دستگاه های اتوماتیک قابلیت کاهش فشار هوا و داخل کردن بخار را در چندین بخش دارا می باشند. در این پروسه به جای هوا ، بخار آب به طور متناوب جایگزین می شود که  اتوکلاو بیمارستانی دارای بازدهی بهتری می باشد.

صفحه قبل 1 2 3 4 5 6 7 صفحه بعد